Jong geleerd, een leven lang plezier van!
Dit jaar geef ik, samen met een collega Master, voor het 2e jaar de Masterclass Ontluikend Ondernemen aan kids uit groep 8 van een basisschool in Castricum. Deze Masterclass bestaat uit 7 lessen waarbinnen de kinderen “bedrijfjes starten” en een ondernemingsplan maken aan de hand van het Canvas Model.
Initiatiefnemer voor de Masterclass Ontluikend Ondernemen is Stichting Ontluikend Ondernemen en zo’n 30 scholen doen jaarlijks mee en strijden met de bedrijfjes voor een finaleplek in de Grande Finale in mei.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we ondernemersvaardigheden bij kids kunnen aanwakkeren. Hoe vroeger je daarmee begint, hoe scherper ze aftekenen. Dat zie ik ook in de praktijk: twee “bedrijfjes” die op eigen initiatief een samenwerkingsovereenkomst tekenen waarmee ze elk hun eigen bedrijf versterken én elkaar, kids die gave pitches maken, folders, filmpjes en daar binnen 30 seconden “even een muziekje onder zetten”. Een groep meiden die met teveel waren om een bedrijf te starten en het even moeilijk hadden welke drie meisjes er uit moesten om zich aan te sluiten bij de andere bedrijven die al gevormd waren: na gedoe en (letterlijk) uithuilen herpakten ze zichzelf en hadden ze binnen een week met z’n drietjes gewoon een eigen bedrijf opgericht met een naam, logo en “visie op hun dienst”. Kids die vol zelfvertrouwen hun logo mailen naar juf zodat ze dat kon laten zien aan ons en het de titel meegaven “logo van de winnaars”. Kinderen die het best lastig vinden om te presenteren en voor de klas te staan, zien we wekelijks groeien bij hun pitch en er zijn bedrijfjes bij die binnen de kortste keren een website hebben gemaakt compleet met mailadressen.
Net als vorig jaar geniet ik weer enorm van de leergierigheid, het initiatief nemen, het incasseringsvermogen, de flexibiliteit, het samenwerken en het enthousiasme én zie ik ook grote verschillen. Er zijn kinderen die van nature beschikken over ondernemende vaardigheden en zij groeien tijdens het traject snel en met enorme stappen. Bij andere kinderen kost het meer moeite maar ook zij slagen er in om nieuwe competenties te verwerven. Bij een klein groepje spreekt het totaal niet aan: je hoort ze bijna denken “dit gedoe boeit me totaal niet!” Jammer is dat want ondernemende vaardigheden verwerven is mijns inziens van wezenlijk belang voor alle kinderen (en volwassenen!), of je nu (later) voor jezelf begint of in loondienst gaat werken.
Ondernemende vaardigheden sluiten ook aan bij de 21e-eeuwse vaardigheden die voor het onderwijs zijn geformuleerd en die kids helpen om zich voor te bereiden op de toekomst én het vormgeven van hun eigen leven. Een sterk veranderende arbeidsmarkt, vergrijzing en een economisch wereldtoneel die in toenemende mate om innovatie vraagt: dat alles maakt dat er van jonge mensen andere competenties en een andere houding (intrepeneurschap) wordt gevraagd in hun werkzame leven, als zelfstandige en door een werkgever. Daarom pleit ik ervoor dat alle kinderen van jongs af aan ondernemende vaardigheden leren, vanaf de kleuters t/m de middelbare school. Zo rusten we ze nog veel beter uit voor hun toekomst en de toekomst van onze samenleving, daar ben ik van overtuigd!